Veilig leren lezen

 

Imka Bogaert

Vrije Basisschool De Sprankel in Beervelde


Imka Bogaert van vrije basisschool De Sprankel in Beervelde heeft talloze kinderen leren lezen met de 1ste maanversie van Veilig leren lezen. In schooljaar 2013-2014 stapte de school over naar de 2de maanversie. Daar heeft Imka slechts één schooljaar mee gewerkt, want de school mocht de methode omruilen voor de allernieuwste editie van Veilig leren lezen: de kim-versie. Dit was voor Imka en haar leerlingen een behoorlijke stap, maar ze zou nu niet meer zonder willen.



"De 1ste maanversie kende ik heel goed. Ik wist perfect hoe de lessen in elkaar zaten. De leerlingen waren ook aan de structuur gewend. Deze was duidelijk en eenvoudig. Maar misschien was deze versie van de methode in de huidige tijd ook wel beetje saai geworden hier en daar. We hebben daarom als school besloten om de opvolger aan te schaffen, de 2de maanversie. Daar heb ik maar één jaar mee gewerkt. Toen bleek dat we de materialen konden omruilen voor de allernieuwste versie van Veilig leren lezen, hebben we dat gedaan. Het was een grote overgang, maar ik zou de kim-versie nu niet meer willen missen."


Wat spreekt u aan in de kim-versie?



"Er zitten veel leuke dingen in de kim-versie. De methode kent heel veel variatie in de wijze waarop je de letters aan de leerlingen kunt aanbieden. Van de grappige letterfilmpjes op het digibord tot het plakken van de nieuw aangeleerde letters op het letterbord.

Ook het werken met de magnetische letterdoos vind ik een uitkomst, een ideaal middel voor de leerlingen om zelf woordjes mee te maken. Bovendien spreken de verhalen van Kim en haar opa op het Puddingboomplein de kinderen echt aan. Er gaat van alles gebeuren op dat plein. De kinderen hebben dat in de gaten en ze luisteren er graag naar. Zonder dat ze het in de gaten hebben, vergroten ze op die manier hun woordenschat."


De didactiek is vernieuwd. Hoe gaat u daarmee om?

"Het aanbieden van telkens één nieuwe letter vind ik heel goed. De leerlingen krijgen de ruimte om eerst die nieuwe letter goed te leren en dat stap-voor-stap uit te breiden met andere letters. Ze zien de letters ook terug in de letterfamilies en dat gebeurt volgens een logische opbouw.

Het zoemend lezen was wel even wennen, zowel voor mij als voor de leerlingen. Het zoemen is een goed hulpmiddel om de synthese bij de leerlingen op gang te krijgen. Maar je moet het de kinderen wel echt aanleren. Vanaf les 1 moet je ze leren zoemen in plaats van hakken en plakken. Vorig jaar ging dat nog niet zo goed. Het was nieuw voor iedereen. Ik merk dat we het zoemend lezen nu al eerder onder de knie hebben. Dat zie je ook terug in de prestaties van de leerlingen. Ze kunnen al sneller woordjes lezen. Dat had ik niet verwacht. Daar komt bij dat ik ook echt enthousiast ben over de methode en dat straal je uit naar de leerlingen. Lesgeven is en blijft een wisselwerking."


Biedt de structuur van de methode u voldoende houvast?

"Ik gebruik de handleiding nu nog dagelijks, ik vind deze heel overzichtelijk en duidelijk. Ook de Leerkrachtassistent biedt veel structuur. Je kunt eigenlijk niets vergeten. Een stagiair of invaller kan er zelfs mee lesgeven, zo duidelijk is het opgebouwd. Alle lesonderdelen staan stapsgewijs uitgelegd. Bijvoorbeeld dat je een bepaalde tekst traag moet voorlezen ofzo. Het werken met het digibord vind ik heel aantrekkelijk voor de kinderen, vooral het letters flitsen is populair. En het heeft ook een praktische kant: het is makkelijk voor de leerkracht om tijdens het afspelen van een letterfilmpje even iets klaar te zetten voor de les."

"De opbouw van basisles, het basiskwartier en de extra ster-tijd vind ik ook goed. Al is het daarmee al best een vol programma dat je de kinderen aanbiedt. Aan de integratielessen kom ik op dit moment nog niet echt toe. Ik gebruik de tijd nu vooral nog om te differentiëren. Daar biedt de methode volop ruimte voor. Als ik met de sterkinderen bezig ben, dan gaat de rest bijvoorbeeld zelfstandig lezen in een boekje."